Na co si dát pozor při koupi letenky

Na trhu operuje řada balonářských firem i zážitkových agentur a pro laika je mnohdy obtížné odlišit solidní firmy od tzv. zlatokopů nebo dokonce podvodníků. Pokud nemáte doporučení od svých přátel, kteří už s někým letěli, bývá rozhodování opravdu těžké.

I z veřejně dostupných informací si ale lze udělat alespoň základní obrázek o solidnosti firmy a kvalitě nabízeného zážitku. Stačí vědět na co se ptát, co ověřovat:

  • Odpovídá deklarovaná historie a zkušenosti firmy údajům v obchodním rejstříku?
  • V leteckém rejstříku Úřadu pro civilní letectví se dočtete, zda balóny, kterými firma létá, jí opravdu patří nebo zda je pouze provozuje. Někteří balonáři totiž provozují reklamní balóny patřící společnostem, jejichž reklamu balón nese. V těchto případech mívají přednost reklamní akce a lety pro majitele balónu, vyhlídkové lety pro pasažéry pak fungují jen jako doplněk, což se může projevit např. problémy při plánování termínu letu. Také balóny patřící leasingové firmě nesvědčí o stabilním finančním zázemí balónové firmy, bývá to také znakem začínajících balonářů.
  • Každý balón musí být pojištěn na škodu způsobenou jiným osobám včetně pasažérů. Ověřte si, zda existuje platný pojistný certifikát a zda souhlasí počet pojištěných míst s kapacitou balónu.
  • Stáří balónů – starší datum výroby samo o sobě neznamená, že by snad balón nebyl v pořádku. Pokud jsou ale balóny vyrobeny dříve, než byla balonářská firma založena, znamená to, že firma si pořizuje a obnovuje svoji letku z druhé ruky. Spíše než o balónech, které procházejí každoročně důkladnou prohlídkou, to vypovídá něco o firmě samé.
  • V jak velkém koši poletíte, tzn. kolik dalších pasažérů s Vámi poletí? Je rozdíl prožít let jako komorní zážitek v malé skupince 3 až 5 osob, nebo se zúčastnit akce s 12 - 25 dalšími pasažéry. Jednak budete obklopeni davem ostatních pasažérů a jejich známými a je o hodně menší šance, aby se Vám věnoval pilot osobně či odpověděl na všechny Vaše otázky. Stejně tak i velké balóny mají danou minimální vzletovou hmotnost, což znamená, že budete muset čekat na obsazení koše více pasažéry.
  • Je v ceně letenky zahrnuta doprava na místo vzletu a po letu zase zpět? Má firma dostatečně velké auta aby mohla toto nabízet?
  • Jaká je doba platnosti letenky?
  • Je firma ochotna spokojit se s menší zálohou a následným doplatkem bezprostředně před letem nebo trvá nekompromisně na úhradě celé částky předem?
  • Z kolika míst vzletu si můžete vybírat?
  • Posouvá se termín letu v případě, že se na něj nepřihlásí plný počet pasažérů, nebo je obsazení koše záležitostí firmy a nijak se Vás netýká?
  • Očekává se od Vás pomoc s přípravou balónu před letem a sbalením po letu nebo bude na místě dostatečně početná posádka a vy budete moci jen fotit a filmovat?
  • Profesionální balonář Vám neslíbí přesnou trasu letu, ta je vždy závislá na aktuální síle a směru větru. Ani Vám negarantuje přesný termín letu předem, přesouvání termínu z důvodu nepříznivých meteorologických podmínek bývá běžné. Stejně tak není možné slibovat provedení letu v průběhu dne, tj. při probíhajícím termickém proudění (zejména v hlavní sezóně). Z hlediska bezpečnosti lze létat do 2 hodin po východu slunce nebo 2 hodiny před západem (viz též kapitola počasí).
  • Je balonové létání jejich hlavní pracovní náplní, nebo mají jiné zaměstnání a létají pouze když mají volno?

Přejeme šťastnou volbu a opravdu vydařený zážitek!