Horkovzdušný balón patří mezi letadla lehčí vzduchu a je to první prostředek, díky kterému se člověk dokázal vznést do vzduchu.
Konstrukce horkovzdušného balónu
|
Obal
Obal je nosnou částí horkovzdušného balónu. Převážně je vyroben ze speciální polyesterové látky, která je ve spodní části obalu v blízkosti hořáku, nahrazena nehořlavou nomexovou textilií. Pevnost obalu zvyšují nosné popruhy, na které navazují ocelová lanka a na těch je přes karabiny zavěšen koš. V horní části obalu je paraventil (též parašut z angl. parachute), uzavíratelný otvor pro vypouštění horkého vzduchu, používaný při přistání. Paraventil může být nahrazen zařízením pro rychlé vypouštění vzduchu (Smart VentTM či obdobná konstrukce). Rovněž může být po straně vybaven rotačním ventilem, jenž vypouštěním vzduchu doleva či doprava, způsobí otáčení balónu ve vzduchu, nikoli však změnu směru letu. Slouží tedy pouze k natáčení balónu pro lepší výhled pilota či před přistáním. Velikost obalu může být od 600 m3 do 17000 m3, běžná velikost pro pilota + 4 pasažéry je 3000 m3.
|
|
Koš
Prostor pro pilota a posádku, palivové lahve, přístroje atd. Z největší části je vyroben z ratanu, který má nejlepší vlastnosti pro bezpečí pasažérů. Má ocelový rám, který je přes karabiny spojen s obalem balónu a dřevěnou podlahu, po straně stup pro snadnější nastupování. Horní okraj a rám hořáku je polstrován a čalouněn kůží kvůli pohodlí a ochraně pasažérů.
|
|
Hořák
Ohřívá vzduchu v obalu balónu. Palivem bývá propan popřípadě LPG. Skládá se nejčastěji ze dvou samostatných jednotek (spirál), může jich být ale i 1 až 4, každá má výkon řádově 3,5 MW.
|
|
Palivové lahve
Lahve jsou převážně vyrobeny z nerezové oceli, ale též titanu a dříve i hliníku. Obsahují zásobu paliva na let balónu. Vyrábějí se ve velikostech od 15 do 35 kg, běžně jsou v koši 3–4. Spotřeba při běžném letu se podle délky a podmínek pohybuje okolo 50 – 80 kg.
|
|
Ventilátor
Používá se při startu. Slouží k naplnění a vytvarování obalu studeným vzduchem, aby bylo možné následné zahřátí vzduchu uvnitř balónu. Během letu není třeba, zůstává proto na zemi. Vyrábí se s motory o výkonech 5–13 koní.
|