Bezpečnost letu

Statisticky je balónové létání nejbezpečnější forma létání i dopravy vůbec. Konstrukce balónu je velmi jednoduchá, bez složitých zařízení a elektroniky. Možnost poruchy je tak minimální. Mimo to, vzlet i přistání balónu probíhají za velmi malých rychlostí, řádově nesouměřitelných např. se sportovními letadly či ultralighty. Balóny jdou do vzduchu pouze za klidného počasí, které zaručuje bezpečný let. V ČR (resp. ČSSR) nebyla od počátků balónové historie v 80. letech zaznamenána žádná smrtelná nehoda.

Na balónové létání se vztahují stejné bezpečnostní předpisy, kterými jsou vázány i renomované evropské aerolinky. V praxi to znamená, že naše balóny musí na pravidelné technické prohlídky do autorizované letecké opravny. Naši piloti se zúčastňují pravidelného školení a opakovaně musí procházet teoretickými i praktickými testy, aby udrželi svůj pilotní průkaz v platnosti. Ani jejich periodické zdravotní prohlídky nejsou jen formalitou.

Zcela bezpředmětné jsou i obavy laiků, co se stane:

  • kdyby se porouchal hořák (naše balóny jsou vybaveny dvouhořáky, tj. dvěma zcela nezávislými jednotkami, přitom k letu se používá jen jedna)
  • kdyby došel plyn (každá hořáková jednotka je napájena ze samostatné lahve, kromě toho jsou v koši 1-2 lahve rezervní)
  • kdyby se protrhl obal balónu (obal je pevnými lemovkami rozdělen na menší díly, které by případné šíření trhliny zastavily. I při poškození více dílů lze s balónem bezpečně přistát)